Leiritulen äärellä

Santeri Jaakkola, esiintymiskouluttaja

Loppuunmyyty kasvuyritysten bisnestapahtuma Slush keräsi jälleen paikalle eri alojen bisnesvaikuttajia. Kävijät olivat tulleet hakemaan tuoretta kipinää toimintaansa tai etsimään uusia kontakteja. Heitä yhdisti halu kuulla puheita ja saada oppia alan johtavilta tekijöiltä. Sama orientaatio keräsi ihmisiä lokakuussa Nordic Business Forumille. Olin kuuntelemassa NBF:ssa yritysvaikuttaja Gary Vaynerchukia, joka kertoi tekemisen ja uskaltamisen merkityksestä bisneksessä hänelle hyvin tyypilliseen energiseen ja tarmoa uhkuvaan tapaansa. Puheen sanoma oli tuttu monista yhteyksistä: ole ahkera ja tavoittele enemmän. Mutta miksi hän, samoin kuin monet NBF:n ja Slushin puhujat, silti keräävät kuuntelijoita vuosi toisensa jälkeen samojen teemojen ympärille? Koska he ovat aikamme Lönnroteja ja leiritulien tarinankertojia. He keräävät tarinoita tai luovat niitä itse, mutta kertovat ne paremmin kuin edeltäjänsä.
 

"Mikään ei ole vangitsevampaa kuin hyvä tarina."

 

Tarinankertojien traditio periytyy jo metsästäjä-keräilijä -kulttuurista. Tämä kulttuuri on pysynyt vahvana, sillä mikään ei ole vangitsevampaa kuin hyvä tarina. Janoamme tarinoita. Tarinat pitävät meidät hereillä ja kiinnostuneina. Tarinoilla herätetään tunteita. Aikoinaan leiritulilla siirrettiin tietoa aikaisemmilta sukupolvilta ja jaettiin tarinoita maailmasta. Leirinuotioilla ei ole tärkeää ainoastaan tarinankerronta, vaan myös osallisuus. Tarinankertoja ja kuuntelijat ovat vuorovaikutuksessa, jolloin kuuntelija-puhuja -asetelma katoaa ja yhteys muodostuu tarinan välityksellä.

Tämän päivän puhujat ymmärtävät tarinoiden ja niiden mahdollistaman vuorovaikutuksen merkityksen. Yrityksen vuosineljänneksen tilastot puhuttelevat parhaiten, kun yritysjohtaja sijoittaa numerot tapahtumiin tai tilanteisiin. Lisäksi visualisoinnin keinoin syntyy pysyvämpi muistijälki tai suurempi vaikutus. Vuorovaikutteisuus herättää kuuntelijassa sisäistä dialogia, jossa hän käsittelee asiaa omakohtaisesti. Näin puhuttu ei unohdu.
 

"Todellisuudessa puhujia ovat lähes kaikki yritysmaailmassa työskentelevät henkilöt."

 

Käsitteestä ”puhuja” tulee usein mieleen edellä mainittujen messutapahtumien keynote-puhujat ja yritysvaikuttajat. Todellisuudessa puhujia ovat lähes kaikki yritysmaailmassa työskentelevät henkilöt. Puheeksi voi luokitella muun muassa puheenvuorot tiimille, esimiehelle tai asiakkaalle. Joskus puheenvuoron voi joutua pitämään ikävystyttävästäkin asiasta. Silloin on syytä pysähtyä ja pohtia, miten vaikutan kuulijoihini ja miten perustelen väitteeni? Olisiko tarinallisuudesta apua? 

[Alt-Text]